Vapaa tahto

Aloittaja Jansku, 02.06.2018 09:08

« edellinen - seuraava »

Jansku

Minua on askarruttanut vapaa tahto. Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan mm. (Katekismus) ihmisellä on jonkin verran vapaata tahtoa ajallisen elämän asioissa mutta hengellisissä asioissa vapaa tahto puuttuu tyystin.

Tätä olen aina ihmetellyt kun olen lukenut Martti Lutherin Vähäkatekismusta ja ristinoppia. Sillä kuitenkin Jumalahan on rakkaus ja on antanut ihmisille vapaan tahdon - ei pakota rakkauteen. Jopa enkeleillä taivaassa oli vapaa tahto ja tästähän seurasi kapinakin Luciferin johdolla.




Leena

Syntiinlankeemus toi synnin maailmaan.
Me olemme langenneen ihmiskunnan jäseniä. Kaikki olemme langenneita.
Room. 3:12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.


Room. 7:19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

Meidän pelastuksemme on mahdollista yksin Jeesuksen ristinkuoleman kautta, uskomalla häneen.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Jansku

#2
Lainaus käyttäjältä: Leena - 02.06.2018 18:49
Syntiinlankeemus toi synnin maailmaan.
Me olemme langenneen ihmiskunnan jäseniä. Kaikki olemme langenneita.
Room. 3:12 Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.


Room. 7:19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

Meidän pelastuksemme on mahdollista yksin Jeesuksen ristinkuoleman kautta, uskomalla häneen.

Kyllä tämä on kaikki totta.

Kuitenkin ainakin alunperin ihmisillä oli vapaa tahto koska Eeva meni maistamaan omenaa ja antoi siitä Aatamillekin. He siis tekivät tuon omin päin (vapaan tahdon mukaan) vastoin Jumalan tarkoitusta.

Leena

Se oli ennen syntiinlankeemusta.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Jansku

Lainaus käyttäjältä: Leena - 03.06.2018 07:20
Se oli ennen syntiinlankeemusta.

Tuo saattaa olla hyvinkin mahdollista, että ihminen/ihmiskunta menetti vapaan tahdon syntiinlankeamuksen myötä.

Tämä johtaisi kyllä sitten siihen, että kun moni uskovainen sanoo tehneensä "uskonratkaisun" niin termi on väärä. Olen itsekin joskus sanonut niin mutta jos ihmiselle ei ole vapaata tahtoa niin eihän ihminen voi tehdä uskonratkaisua. Uskoon tuleminen ja uudestisyntyminen on aina Jumalan Pyhän Hengen työtä.

Leena

Minun mielestä uskonratkaisu-sanaa voidaan käyttää, koska pelastumme, kun otamme Jeesuksen vastaan.

Tänään meidän on valittava uudelleen usko Jeesukseen. Tänään pyydämme Jeesuksen veren puhdistusta.


Joh. 1:12
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden ( vanha käännös sanoo:voiman) tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

Eräs Raamatun opettaja sanoo, että pienoisevankeliumi Joh. 3:16 olisi syytä kääntää: Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka jatkaa uskomista häneen,joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Oikean asian puolesta

Minä näen vapaan tahdon niin, että se on annettu jotta Jumalakin saisi pyyteetöntä rakkautta meiltä häntä kohtaan. Eli vapaa tahto on sitä varten, että voimme valita itse, mitä elämässämme päätämme tehdä ja rakastammeko Jumalaa niinkuin Hän on rakastanut meitä <3 Emme ole robotteja, ei Jumala sellaisia halunnut luoda. Kuitenkin lankesimme syntiin koska emme vapaasta tahdostamme noudattanut Herran ohjeita, määräyksiä. Meillä voi olla yhtäaikaa vapaa tahto sekä rajoja.<3
Se että meillä on vapaa tahto ei tee Jumalasta pahaa, vaikka itsekin usein koen, että olisi helpompi jos meillä ei sitä olisi ikinä ollut, mutta silloin voisimme kutsua itsemme roboteiksi, eikä sekään voi olla rakastavan isän tahto. hänen tahto on vain hyvä, vaikka joskus emme omalla järjellämme pääteltynä heti sisäistä kaikkien tapahtumien kulkua ja merkitystä.

Järki on usein ihmisen pahin harhaanjohtaja.

DebraCadia

Otsikossa on virhe. Väitän että vapaa tahto ja fatalismi eivät ole toisiaan poissulkevia eivätkä vastakkaisia asioita. Otetaan baariesimerkki:

Päätän lähteä baariin. Mitä tapahtui?

Ajattelin että olisi mukava lähteä baariin. Jos lähdetään siitä, että ei olemassa itsenäistä eli riippumatonta toimijaa nimeltä "minä", joka on kokemusteni kokija ja ajatusteni ajattelija, päätös vaan ilmestyi päähäni. Mutta päätinkö päättää lähteä baariin? Jos päätin, päätinkö sitä ennen päättää niin? Ja niin edelleen taaksepäin, jokainen päätös edellyttää sitä edeltävää päätöstä. Koska näin ei voi jatkua loputtomiin, jossain vaiheessa taaksepäin mennessä täytyy tulla vastaan päätös joka "vain tapahtuu". Kaikkien päätösten äiti.

Olemme vapaita toimimaan, koska päätökset vain tapahtuvat meissä. Muussa tapauksessa halvaantuisimme, emmekä pystyisi toimimaan. Koska jotain kuitenkin tapahtuu, tämä on minusta todiste fatalismin puolesta. Mutta siltikin, juuri tämä että "kaikki vaan tapahtuu" tekee meistä vapaita. Jotain tapahtuu koska olemme vapaita olemaan sitä mitä olemme, vapaita tulemaan siksi miksi tulemme. Katson televisiosta jalkapalloa koska tykkään siitä, ja toisaalta en voi valita sitä mistä tykkään. Jotkut ei vaan tykkää sipulistakaan. Ja ovat vapaita samaan aikaan, samaan aikaan sidottuja sanoessaan näin. Kahtiajako on keinotekoinen.

En ole vapaa heittämään kiekkoa, moukaria ja keihästä samaan aikaan. Ainakaan MM-tasolla. Voin tahtoa keskenään ristiriitaisia asioita, mutta ne eivät toteudu, vaan aiheuttavat vaan turhautumista ja pettymistä. Mutta minulla on aina vapaus olla sitä mitä olen, toteuttaa sitä miksi tulen.

Näitä vapaa tahto-ketjuja on varmaan ollut jo useita, mutta kun tämä aihe tuli tänään esiin, niin kirjoitinpa jotain.