Älä katso taaksesi

Aloittaja Leena, 12.09.2018 09:41

« edellinen - seuraava »

Leena

Älä katso taaksesi.

Luuk. 9:51
Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti.
Vanha käännös
Ja kun hänen ylösottamisensa aika oli täyttymässä, käänsi hän kasvonsa Jerusalemia kohti, vaeltaaksensa sinne.
Jeesus oli matkalla kohti Jerusalemia ristin kuolema edessä.
Niin sanotaan: hän suuntasi kulkunsa Jerusalemiin.
Vanha käännös vielä vahvemmin, hän käänsi kasvonsa kohti Jerusalemia
Tällä matkalla hän kohtasi ihmisiä. Ja kyse oli Jeesuksen seuraamisesta.
Yhdelle Jeesus puhui siitä,että ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä,mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi.
Toiselle Jeesus puhui kuolleiden hautaamisesta.
Ja
Vielä eräs toinen sanoi: "Herra, minä seuraan sinua, mutta anna minun ensin käydä hyvästelemässä kotiväkeni."
Hänelle Jeesus vastasi: "Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan."

Ymmärtääksemme tämän meidän on tiedettävä, että Jeesuksen aikana aikuisetkin miehet kysyivät vanhemmiltaan lupaa asioihin.
Kolmannessa kohtaamisessa kyse oli jäähyväisten jättämisestä. Sekin on katsottava kulttuurin kautta. Hyvästeleminen sana, apostasso jo sinällään sisältää lähtöluvan pyytämisen. Tämä pyyntö kulttuurisesti oikein ymmärrettynä kuuluisi näin:
"Herra aion kyllä seurata sinua, mutta isäni arvovalta on suurempi kuin sinun arvovaltasi, ja minun täytyy saada häneltä lupa ennen kuin uskallan lähteä".
Kun Jeesus kutsuu meitä seuraamaan häntä, emme voi odottaa,että vanhempamme tulevat vanhoiksi, että hautaamme heidät ja sitten joskus lähdemme seuraamaan.
Emmekä voi niin ajatella, että kyselemme perheemme mielipidettä
Jeesuksen on saatava olla ensimmäisellä sijalla elämässämme.
Fil. 3:13-14
Paavali sanoo: yhden minä teen, unhottaen sen, mikä on takana ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin. minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
Uusi käännös:
Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä.
Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat.

Paavali kehottaa unohtamaan, jättämään mielestä takanapäin olevat asiat:

Lankeemukset, väärät puheet, synnit, epäonnistumiset,
mutta myös onnistumiset, menestykset. Ei voida jäädä lepäämään laakereille.
Menneisyyden synnit on pyydetty anteeksi,jos ei ole pyydetty, on pyydettävä anteeksi
menneisyyden vaikeat asiat on käsiteltävä ja jätettävä Herralle
sitten ne on jätettävä mielestä, unohdettava
jos mietimme menneisyyttä ja menneisyyden asioita, meidän kulkumme eteenpäin estyy.
On suuri vaara,että jäämme paikoillemme,juutumme menneisyyden asioihin, kun meidän pitäisi mennä ettenpäin
Paavali kehottaa juoksemaan rientämään eteenpäin kohti taivasta, kohti päämäärää.

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16