Kirjaudu foorumille:

Käyttäjätunnus:

Salasana:
Istunnon pituus:

Oletko uusi käyttäjä?
Luo tunnukset

Päivän Sana:

21.10.2019
Ps. 119:34

Anna minulle ymmärrystä noudattaa lakiasi,
olla sydämestäni sille kuuliainen.

Kirjoittaja Vanha minä ja uusi minä  (Luettu 183 kertaa)

Leena

• Moderator
Vanha minä ja uusi minä
« : 05.07.2019 06:56 »
Näin unen, jota olen nyt miettinyt. Uni on vähitellen avautunut. Varmaan on asioita,jotka vielä avautuvat.
Näin unen, jossa oli minunkin hautaamisesta kyse.

Siinä näytettiin yksi iso arkku ja kaksi paljon kapeampaa arkkua.
Kaikki olivat valkoisia.

Ymmärtäisin, että on kysymys hengellisistä asioista.
Kolossalaiskirjeen 3. luvussa sanotaan:
Haudatkaa siis se, mikä on maallista.
Siinä luetellaan useita asioita, joista meidän on luovuttava:
siveettömyys, saastaisuus,intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta
viha, kiukku, pahuus, herjaus, siivottomat puheet, valehtelu
Tuossa Raamatun kohdan mukaan on haudattava se, mikä on maallista. On riisuttava vanha ihminen.
Kun olemme tulleet Jeesuksen omiksi, emme voi elää niin kuin ennen.

Vanha ihminen tarkoittaa luonnollista minää. Siitä on luovuttava.
Raamatussa meillä on useita luetteloita, miten vanha ihminen vaikuttaa.
Itsekkyyttä, ylpeyttä, epäuskoa, kovuutta, pahoja ajatuksia.....
Vanhasta minästä luovuttava, koska se on tuhon oma.
Meidän tulee ymmärtää, että vanhalle ihmiselle kuuluu kuoleman tuomio.
Vanhan ihmisen hylkääminen merkitsee, ettemme saa hyväksyä sen toimia.
Me kysymme, miten pääsemme vanhan ihmisen siteistä vapaaksi. Miten esimerkiksi pääsemme vapaaksi pahoista ajatuksista, katkeruudesta, vihasta vapaaksi.
Martti Luther neuvoi, että vanha ihminen on joka päivä ristiinnaulittava.
Meidän tulee joka päivä viedä asiat Jeesukselle, hän antaa anteeksi, hän puhdistaa.
Jeesus vapauttaa.
Jeesus on kantanut ne ristillä.
Jeesus on täyttänyt lain.
Me emme kykene täyttämään. Siksi yhä uudelleen Jeesuksen eteen asiat.
Se ei onnistu,että itse yritämme itseämme korjailla. Ei vanhasta ihmisestä saa uutta. Se pysyy vanhana.
Mutta se, mitä voimme tehdä, on se,että emme ruoki sitä,niin se menettää otettaan.
Emme ruoki esimerkiksi katkeruutta ,ettei se saa kaivettua juuriaan yhä syvemmälle meissä.
Viedään katkeruuskin Herralle, hän voi vapauttaa.
Onko meilläkin asioita, jotka haluamme pitää omassa hallinnassamme, tehdä asioita oman mielemme mukaan, ja pyytää että Jeesus meitä kuitenkin aina auttaa meidän toiveemme mukaan.
Jakeesta 9 alkaen sanotaan, olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen.
Jae 12:
te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle
rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, lempeyteen, ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin.
Tänä iltana meillä on mahdollisuus heittää arkkuun kaikkia niitä asioita, jotka taakoittavat meitä
Laitetaan ylpeys, laitetaan rakkaudettomuus,
katkeruus, joka on saanut paljon pahaa aikaan meidän ihmissuhteissamme.

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16