Nuori Joosua

Aloittaja Maire, 12.08.2017 11:31

« edellinen - seuraava »

Maire

2. Moos. 33:11 
Ja Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle. Sitten Mooses palasi leiriin, mutta hänen palvelijansa, nuori Joosua, Nunin poika, ei milloinkaan poistunut teltan läheisyydestä.

Mua ihan itkettää tämä nuori Joosua, kuinka uskollinen.
Tässä on kyse pyhäkköteltasta, joka oli leirin ulkopuolella ja Mooses meni sinne kohtaamaan Herraa.
2.Moos. 33:
Pyhäkköteltta
7 Mooses pystytti teltan leirin ulkopuolelle jonkin matkan päähän leiristä ja nimesi sen pyhäkköteltaksi. Jokaisen, jolla oli kysyttävää Herralta, oli mentävä leirin ulkopuolelle pyhäkköteltan eteen.
8 Aina kun Mooses oli menossa telttaan, israelilaiset asettuivat seisomaan kukin telttansa ovelle ja seurasivat häntä katseellaan, kunnes hän astui sisälle telttaan.
9 Mooseksen tullessa telttaan pilvipatsas laskeutui ja asettui teltan ovelle siksi aikaa, kun Herra puhui Moosekselle. [4. Moos. 12:5; 5. Moos. 31:15; Ps. 99:7]
10 Nähdessään pilvipatsaan asettuvan teltan ovelle ihmiset kumartuivat maahan kukin telttansa edessä.
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Tätiruskea

Ensin tulee mieleen, että Mooses oli etuoikeutettu, kun Herra puhui hänelle kasvoista kasvoihin. Mutta - olemmehan mekin etuoikeutettuja koska Herra puhuu meillekin; vaikka ei niin suoraan mutta kuitenkin niin että ymmärrämme sanojen olevan tarkoitettu juuri meille henkilökohtaisesti! Meistä jokainen maan matonen on kallis ja tärkeä.

Maire

Minä olen aina säälinyt Moosesta! Sellainen kansa riesana ja Aaron vielä päästi kansan kurittomuuden valtaan, kun Mooses viipyi vuorella saamassa laintauluja.
Ja mikä oli Aaronin selitys!
2. Moos. 32:24 
Minä kysyin heiltä: 'Kenellä on kultaa?' Silloin he riisuivat korut yltään ja antoivat ne minulle. Minä heitin ne tuleen, ja siitä tuo sonni syntyi."

En ole koskaan tajunnut, että veistosten tekeminen olisi noin helppoa. :P ???
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Leena

 Herra sanoi Moosekselle: "Kutsu luoksesi Joosua, Nunin poika, jossa on oikea henki ja mieli, ja siunaa hänet panemalla kätesi hänen päänsä päälle. 4. moos. 27:18

Joosua, Nunin poika, oli täynnä viisauden henkeä, sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päälleen ja siunannut hänet. 5. Moos. 34:9

Mooses siunasi palvelijansa Joosuan.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Leena

   
Herra sanoi: "Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä."
2. Moos. 3:5 Mooses palavan pensaan äärellä

Herran sotajoukon päällikkö sanoi Joosualle: "Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä." Ja Joosua teki niin. Joos. 5:15
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16