kuntoilu

Aloittaja lilli, 19.08.2019 11:06

« edellinen - seuraava »

lilli

Liikkuminen tuo hyvää mieltä, jos se ylipäänsä mahdollista. Kaikille ei ole. On terveydellisiä syitä, esim. sydän niin heikko, tai kipuja esteenä. On vaikeaa aloittaa, jos se ainakin alkuun tuntuu tuovan enemmän kipua ja ahdistusta kuin iloa. Olen ollut joskus avustajana eri tavoin vammautuneille . Tässä kuntoilubuumin keskellä tuotu usein mieleen, että moni meistä ei kykene liikkumaan, vaikka valtavasti haluaisi.On tärkeää että silloin löytäisi omanlaisiaan ilon aiheita elämäänsä. Että voisi kokea olevansa elämässä kiinni. Kun jokin alue on heikentynyt, toinen alue voi vahvistua. Eihän liikunta ainoa onni ole.

Minä löysin kuntoilun uudelleen uupumuksen kautta. Se oli tarpeen. Ja mikä parasta siihen tottuu. Sen tuoma mielihyvä koukuttaa. Saa ryhtiä elämäänsä.

Mua pelottaa kyllä se, että äärimmäisyyksiin vietynä siitä voi tulla orjuutta. Olen tavannut ihmisiä, joiden ainoa sisältö on treeni ja siihen liittyvä ruoka ja samanmielisten seura. Yhtäkkiä ihmisyys kaventuu ulkoiseksi suoritukseksi,  jossa rasvaprosentti, hyvinvointi tuotteet, ja ulkoinen olemus täyttää koko tilan. Se on houkuttava illuusio nuoruuden vaalimisesta ja voimasta, johon ei kuulu sairaus, ei heikkous eikä kuolema. Toki jokaisella oikeus iloita elämästään ja pitää huolta itsestään😃. Minäkin haluan hoitaa itseäni ja iloita elämästäni.  Mutta joskus pohtii,  kasvattaako voiman tunne ja itsensä hallinta kovuutta heikompia kohtaan? Toivon mukaan ei. On varmaan ollut merkityksensä silläkin, että on joutunut kokemaan elämässään masennusta, heikkoutta, syrjässä oloa, osattomuutta. Kunpa kukaan ei luovuttaisi elämän kipujensa keskellä. Että jaksaisi luottaa siihen, että on Luoja joka etsii ihmistä ja ymmärtää heikkojen ja avuttomien osan. Todellisuudessa me  ollaan kaikki niitä.


Leena

Kyllä kunnosta huolehtiminen on hyvä.
Minun kuntoilu on lähinnä kävelylenkkien tekemistä.
Se on melko sama lenkki aina. Se on kuitenkin mukava,kun saa katsella samalla merta, siellä kulkevia veneitä
ja lintuja rannalla. Nyt syksy on jo nähtävissä. puiden lehtiä on tippunut jo maahan. Pihlajan marjat ovat kypsyneet. Puiden lehtiä on kellastumassa.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16