Matteus 6:14-15

Aloittaja No-one, 02.01.2020 12:44

« edellinen - seuraava »

No-one

Isä meidän rukouksen jälkeen kahteen jakeeseen tiivistyy se mitä on sanottavissa armosta ja laista.
"Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."

Toiset syyttävät ja kieltävät Jumalan, koska maailmassa tapahtuu niin paljon pahuutta jota he eivät voi kuvitella hänen sallivan. Toiset sanovat että Jumala armahtaa mutta me emme. Toiset uskovat mutta asettavat sanansa Kristuksen sanaa vastaan, ikään kuin eivät ymmärtäisi tai olisi sitä kuulleet. Eihän Kristus tullut tekemään lakia tyhjäksi vaan täyttämään sen. Silmä silmästä, armo armosta. Fiat justitia pereat mundus. Jumalan laki ei ole niin kuin ihmisten lait ovat, vaan niin kuin fysiikan lait. Niin kuin painovoima, ei se tarvitse ketään toteuttamaan itseään. Eivät ihmisten lait katoavissa valtioissa ole niiden rinnalla edes lakeja.

Leena

 Fiat justitia pereat mundus.
Let justice be done, though the world perish"
Jos Jeesus ei olisi tullut ja kuollut meidän puolestamme, niin tapahtuisi juuri niin, että oikeudenmukaisuuden perusteella maailma olisi kadotukseen tuomittu.
Jeesus puhui kahdesta velallisesta. Matt. 18:21-35
Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?"
22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus.
23 "Taivasten valtakunta on kuin kuningas, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset.
24 Kun hän alkoi tarkastaa niitä, hänen eteensä tuotiin palvelija, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta talenttia*. [Talentti oli tuon ajan suurin rahayksikkö. Se vastasi 6000:ta denaaria. Yksi denaari oli työmiehen tavallinen päiväpalkka.
25 Miehellä ei ollut, millä maksaa, ja niin kuningas määräsi, että hänet, hänen vaimonsa ja lapsensa ja koko hänen omaisuutensa oli myytävä ja velka maksettava.
26 Silloin palvelija heittäytyi maahan hänen eteensä ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Minä maksan sinulle kyllä kaiken.'
27 Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.
28 "Mutta kun palvelija meni ulos, hän tapasi toisen palvelijan, joka oli hänelle velkaa sata denaaria*. Hän kävi mieheen käsiksi, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, mitä olet velkaa!' [Talentti oli tuon ajan suurin rahayksikkö. Se vastasi 6000:ta denaaria. Yksi denaari oli työmiehen tavallinen päiväpalkka.]
29 Mies heittäytyi maahan ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Kyllä minä maksan sinulle.'
30 Mutta toinen ei suostunut siihen. Hän meni ja toimitti työtoverinsa vankilaan, kunnes tämä maksaisi velkansa.
31 "Muut palvelijat näkivät, mitä tapahtui, ja panivat sen pahakseen. He menivät kuninkaan luo ja kertoivat hänelle kaiken.
32 Silloin kuningas kutsutti palvelijan luokseen ja sanoi: 'Sinä kelvoton! Minä annoin sinulle anteeksi koko velan, kun sitä minulta pyysit.
33 Eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa työtoveriasi, niin kuin minä armahdin sinua?'
34 Vihoissaan kuningas pani palvelijansa ankaraan vankeuteen, kunnes tämä maksaisi koko velan. [Matt. 5:25,26]
35 "Näin tekee minun taivaallinen Isänikin teille, jos te ette kaikesta sydämestä anna kukin veljellenne anteeksi."
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16