Mielen muutos

Aloittaja Leena, 21.08.2021 15:20

« edellinen - seuraava »

Leena

Meidän elämämme tärkein asia on pelastus.
Mutta kun olemme päässeet uskoon, sen jälkeen on uusi elämä.
Se merkitsee, että meidän elämässä tulisi alkaa muutos uuden elämän mukaiseksi.

Paavali kirjoittaa tästä esimerkiksi:
Room. 12:1-2
Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.
Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.

Paavali antaa tässä ohjeita meidän käytännön elämään.
Tässä on kaksi perusasiaa:
1. Meidän tulee antaa itsemme  kaikkinemme Jumalalle.
Hänen armonsa varaan, hallintaansa ja käyttöönsä.
On mieletöntä koettaa palvella Jumalaa niin,että pitää joitakin elämänsä alueita omassa hallinnassaan.

Koko elämä kuuluu antaa pyhäksi ja eläväksi.
On kyse koko meidän elämästämme
kaikista asioista,mitkä koskee elämäämme
2.
Meidän ei sovi noudattaa tämän maailman ajatus- ja elämäntapoja.
Mitä tämän maailman elämänmeno on?
Etsitään mukavaa elämää, etsitään rikastumista, etsitään hyvää ajanvietettä jne

Jumala alkoi kutsua minua jo varhain uskonnon opettajaksi, jo keskikoululuokilla.
Lukiossa kutsu vahvistui.
Mutta minä halusin toisenlaisen elämän tehtävän,
sellaisen tehtävän, jossa saan olla uskova ja pelastua, mutta ettei minun tarvitse paljastaa uskoani.
Ettei minulle uskon tähden tule vaikeuksia.
Vaan saan elää mukavaa elämää.

Niinpä halusin ruotsin kielen opettajaksi.

Jumala kutsui ja minä halusin.

Siinä minun taistelussani Jumala puhui minulle:

Mitä se hyödyttää, vaikka kaikki sinun oppilaasi kirjoittaisivat ruotsin kielessä laudaturin, mutta heidän kuolematon sielunsa joutuisi helvettiin.

Meidän on jatkuvasti syytä tutkia, mikä on Jumalan tahto,mikä on hyvää, Jumalalle mieluista.
Mielen uudistaminen on elämänmittainen asia,
viemme koko ajan asioita Herralle, että hän uudistaa meitä,
että hän muuttaa meitä päivä päivältä yhä enemmän etsimään ja seuraamaan hänen tahtoaan.

Minä taivuin tuolloin Jumalan tahtoon. Hän teki väsymättä työtä minun sisimässäni.
Mutta se oli vain alku uskon tuiellä vaelluksessa.

On jatkuvasti etsittävä Jumalan tahtoa ihmissuhteissa, tehtävissä, talousasioissa.
Meidän tulisi kasvaa siihen suuntaan, että meillä olisi Kristuksen mieli. Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen ristinkuolemaan asti.

Filippiläiskirjeen 1.luvussa.jakeet  9-11
Paavali kertoo rukouksestaan:
Rukoilen, että teidän rakkautenne kasvaisi ja yltäisi yhä parempaan ymmärrykseen ja harkintaan, niin että osaisitte erottaa, mikä on tärkeää, säilyisitte puhtaina ja moitteettomina odottaessanne Kristuksen päivää ja tuottaisitte Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi
runsain mitoin hyvää hedelmää, jonka saa aikaan Jeesus Kristus.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16