Historian erikoisuuksia

Aloittaja Matilda, 17.03.2017 10:41

« edellinen - seuraava »

Matilda

Meidän tyttö opiskelee yliopistossa historiaa sivuaineena (pääaineena englantia). Aina kun on tentti tulossa, ottaa hän meille skypepuhelun ja luonnoi meille koko opiskeltavan alueen. Hyöty on molemminpuolinen; hänelle asiat jäävät paremmin mieleen, kun puhuu koko opeteltavan aihealueen omin sanoin meille ja tulee testattua, onko asia hallussa ja me vanhemmat taas saamme yliopistotason sivistystä osaksemme ja opimme paljon uutta.

Eilen hän taas piti kahden tunnin luennon meille maailmanhistorian yleislinjoista.

Mielenkiintoinen kohta oli tämä: Joskus 1200 eKr lähi-itään rantautui mystinen merikansaksi kutsuttu valloittajakansa. Kukaan ei tiedä tarkalleen (erilaisia teorioita on) keitä tämä merikansa olivat ja mistä tulivat.
Yhtäkkiä vain saapuivat, sotivat ja valtasivat lähi-idän aluetta ja aikansa riehuttuaan yhtä mystisesti kuin olivat tulleet lähtivät. Eli tulivat, hävittivät paikalliset hallinnot ja kun olivat alueen valtaansa saaneet, lähtivätkin pois!!!
Mielenkiintoista on, että ajoitus täsmää siihen, että kun israelilaiset Joosuan johdolla tulivat luvattuun maahansa, ei siellä ollut kovin vahvaa vastusta vastassa kun tämä merikansa oli heikentänyt alueen hallinnon hajanaisiksi ja heikoiksi kaupunkivaltioiksi, jotka israelilaisten oli sitten helppo yksi kerrallaan napsia valtaansa.

Tuli mieleen, että näinkö Jumala liikutteli kansoja ja järjesteli maailmanhistoriaa ettei hänen kansansa joutunut liian kovan vastuksen eteen vaan olot järjestyivät sopiviksi tällä tavalla.
Ja se arvoituksellinen viittaus alueella olleisiin jättiläisiin kun Mooseksen lähettämät vakoojat ensimmäistä kertaa kävivät maata tutkimassa ja säikyttelivät muutkin hirmuisilla jättiläisillä niin että kansa ei uskaltanutkaan lähteä valloitukseen sillä erää. Että olisiko ne jättiläiset olleet sitä merikansaa? Kun niitä ei sitten pahemmin paria poikkeusta lukuunottamatta enää israelilaisten tultua missään näy.

Kaikenlaista voi miettiä ja spekuloida, mutta ei näihin pohdintoihin kyllä taida tarkempaa vastausta tulla, vai onko jollain enemmän tietoa tai teoriaa aiheesta?

Hauska kuitenkin miettiä. Elävöittää ainakin raamatunlukua.
Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Matilda

Toinenkin mielenkiintoinen yksityiskohta, joka liittyy Raamattuun, tuli eilisillan luennossa esille.

Assyrialaisilla oli sellainen uskonto, joka sanoi, että jos he lopettavat sodankäynnin, niin aurinko sammuu ja maailma tuhoutuu. Eli oli sodittava, olipa siihen muuta aihetta tai ei. Sen takia assyrialaiset siellä Raamatussakin tappelevat niin ahkerasti.
Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Leena

Onpa mielenkiintoinen tapa opiskella. Ja teille mukava ja helppo tapa kuulla uuttakin.
Kyllä Herra ohjaa kansojen vaiheita, niin kuin yksityisten ihmisten.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Leena

#3
Jumala on historian Jumala.

Profeetta Jesaja kirjoittaa assyyrialaisista Jes. 10:

    Assyrian ylpeys ja tuho
    5 Voi Assyriaa, minun vihani ruoskaa! Suuttumukseni sauva on sen kädessä.
    6 Sen minä lähetän tämän kelvottoman kansan kimppuun,
    tämän kansan kimppuun, joka on herättänyt vihani, ryöstämään ja saalistamaan,
    tallaamaan sitä kuin kujien lokaa.
    7 Mutta Assyria itse uskoo toisin, itse se ei ymmärrä tehtäväänsä.
    Sillä on mielessään vain hävitys ja halu tuhota kansa kansan jälkeen.
    8 Näin sanoo hän, Assyrian valtias:  "Eivätkö minun päällikköni ole kuninkaiden veroisia?
    9 Eikö Kalne saanut saman kohtalon kuin Karkemis, Hamat saman kuin Arpad,
    Samaria saman kuin Damaskos?
    10 Olen kukistanut monta valtakuntaa, jotka palvelivat omia jumaliaan
    ja joiden jumalankuvat olivat paljon lukuisammat kuin Jerusalemin tai Samarian.
    11 Kuinka en pystyisi tekemään Jerusalemille ja sen kuvatuksille samoin kuin tein Samarialle ja sen jumalille?"

12 Mutta tietäkää: kun minä, Herra, olen saattanut päätökseen kaikki työni Siionin vuorella ja Jerusalemissa, minä vaadin Assyrian kuninkaan tilille hänen pöyhkeän sydämensä turhamaisuudesta ja hänen katseensa ylpeästä välkkeestä. 13 Sillä näin on Assyrian kuningas sanonut:

    "Käteni voimalla olen tehnyt tämän kaiken ja omalla viisaudellani:
    minä tiedän mitä teen.
    Minä olen siirtänyt kansojen rajat ja riistänyt itselleni niiden rikkaudet  ja valtiaan tavoin syössyt kuninkaat
    valtaistuimiltaan.
    14 Minä pääsin käsiksi kansojen rikkauksiin yhtä helposti kuin linnunpesään, minä kahmin itselleni kaikki maat kuin munat hylätyistä pesistä: ei siiven siipeä räpyttämässä, ei yhtään nokkaa piipittämässä."

    15 -- Onko kirves muka parempi  kuin se, joka sillä hakkaa?
    Mahtaileeko saha sille, joka sitä käyttää?
    Ikään kuin ruoska heiluttaisi käyttäjäänsä, ikään kuin puinen sauva heiluttaisi ihmisen kättä!
    16 Ei, vaan Jumala, Herra Sebaot, lähettää hivuttavan taudin
    tuon maan lihaviin ylimyksiin,  ja loiston alla kytee polte
    kuin tulen polte.
    17 Ja Israelin Valosta tulee liekki,  Israelin Pyhästä tulenlieska,
    joka yhdessä päivässä polttaa ja nielee Assyrian orjantappurat ja ohdakkeet,
    18 joka tekee perin juurin lopun sen metsien ja puutarhojen vehmaudesta,
    niin että maa on kuin sairas, tautiinsa menehtymässä.
    19 Ja niin vähiin käyvät puut metsissä, että lapsikin voi ne merkitä muistiin.

Assyyrialla oli tehtävä, mutta se luuli,että se itse on mahtava ja voi tehdä mitä haluaa.
Historiakirjoissa kerrotaan, että Assyyrian armeijaa, jota ihmiset pitivät pysäyttättömänä, kohtasi onnettomuus, jonka jäljiltä jäi henkiin kymmenen sotilasta.
Jesaja kertoo samassa yhteydessä, että Herran kansasta on jäävä jäännös.
Jes. 11:16: Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen  kulkea -sen, joka on jäljellä Assyriassa- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Matilda

Helsingin Sanomista löytyi tänään tämmöinen info:
Muinaisessa Egyptissä jo käytettiin hampaiden pesuainetta. Pesutahna koostui yrteistä, luista, hohkakivestä ja munankuorista.

Sellaisella hammastahnalla siis Joosef ja Mooseskin saattoivat Egyptissä ollessaan hampaitansa putsata.
Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Maire

Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Matilda

Kuinkahan monella kristityllä uskovalla on tiedossa, mistä periytyy tapa ruokkia pihalle tulevia lintuja  lintulaudoilla ja lintulyhteillä?

Tapa on peräisin muinaisesta suomalaisesta pakanauskonnosta, jossa uskottiin, että vainajahenki palaa elossaolevien läheistensä luo linnun muodossa. Vainajahengelle piti uhrata ruokaa, koska henkiolentona tällä oli ylimaallisia voimia palkita tai rangaista elossaolevia. Siksi pihoille laitettiin lintujen ruokintapaikkoja että henget pysyisivät suosiollisina. Syömään tulevien lintujen uskottiin olevan talosta aikaisemmin kuolleiden ihmisten henkiä.

Nykyajan lintulaudat ovat siis suoria jäänteitä vanhan ajan vainajahenkien uhrialttareista.

Toivottavasti tämä tieto ei vie keneltäkään lintujenruokintahaluja. Kun ei se muoto eikä aikaisempi käyttötapa, vaan sisältö ja se, mitä asiassa nyt näkee.
Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Maire

Meillä on ruokittu lintuja, ei kuitenkaan enää pariin vuoteen. Jos on muualla ja linnut tottuneet hakemaan ruokansa, niin kuolevat helposti nälkään, kun ruokaa ei löydykään. Myös oli hankalaa, kun naapurin kissat kävivät pyydystämässä lintuja maasta. Linnuthan piskottivat jyviä pitkin pihaa. Myös fasaaneja tuli pihaan ja mulla on ylösajavia lintukoiria tämä koirarotu, niin helpommalla pääsee kun ei ruoki ollenkaan. Ruokitaanhan muitakin metsän eläimiä, silloin kun on kova talvi.
En ollut lukioaikanakaan kiinnostunut historiasta. Vasta kolmekymppisenä heräsi kiinnostus historiaan. Täällähän on esim muinaishautoja. Yhteen on haudattu viikinkipäällikkö laivansa kanssa.
Tietääkseni saunakin on alkujaan pakanallinen, mutta saunomisesta tykkään, jos vain pää kestää.
En itse tarvisi jouluna joulukuusia, muutama kynttilä riittäisi ja läheisten tapaaminen ja tietenkin Herra. Valot ovat sillai kiva, että tuovat vähän valoa pimeään vuodenaikaan.
En niin kovasti arvosta kristillisyydessäkään muotomenoja vaan että Pyhä henki on läsnä.


Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Tätiruskea

Eräs kristitty sanoi minulle, että joulu on pakanallinen juhla, koska Jeesus ei historian mukaan todennököisesti syntynyt jouluna vaan lehtimajanjuhlan aikaan. Ja että kristittyjen pitäisi juhlia raamatun alkuperäisia juhlia. Tuntui pahalta. Miten yksin voi juhlia syksyllä Jeesuksen syntymää ja jättää joulun väliin? Ei tunnu mahdolliselta.

Maire

#9
Kaikenlaisia vaatimuksia esitetään. Tiedän kyllä, että ei ole Jeesuksen syntymäaika jouluna, ja silti juhlin silloin, mutta haluan myös, että  pääsiäinen olisi siinä rinta rinnan ja aina mielessä. Jeesus-lapsi on sillai helppo ajatella, vaaraton, mutta ristinkuolema meidän takia hankala, kun se viittaa meidän syntisyyteen.Juhli vain vapaasti Tätiruskea jouluna Jeesuksen syntymäjuhlaa...Herra näkee sydämeen.
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Matilda

#10
Se on totta, että Jeesus tuskin syntyi joulukuussa ja joulukuun 25 on vanha pakanallinen talvijuhlan aika, jolle kristinuskon vallatessa alaa keksittiin kristillinen merkitys. Sillä tavalla kun oli helpompi niin kuin vaivihkaa käännyttää ihmiset noudattamaan kristillisiä menoja kuin saada väki kokonaan lopettamaan perinteiset juhlinnat.

Olisi ollut yhtä mahdotonta kuin nyt saada yhtäkkiä kansa viettämään joulua jossakin muussa ajankohdassa kuin siinä, missä on totuttu.

Eiköhän Jumalalle tärkeämpää kuin oikea kalenteripäivämäärä kuitenkin ole se, minkälaisella sisällöllä Herramme syntymäjuhlaa juhlistamme. Niin että minusta ihan turha vauhkoontua joulukuun 25:n pakanallisperäisestä muinaishistoriasta (vaikka se kyllä aika hurja onkin), ennemminkin keskittyä tekemään juhlan sisällöstä sellaista, että sillä Herraamme miellytämme.

Ja jos nyt jonkun omatunto siitä pahentuu, niin eihän se nyt kiellettyäkään ole viettää joulunsa milloin haluaa (Raamatusta on kyllä mahdollista tehdä monimutkainen laskutoimitus, alkaen Johannes Kastajan isän Sakariaan temppelipalvelushetkestä (Abian osastoa, jonka vuoro mainitaan 1Aikak.24:10,19), jolloin enkeli hänelle ilmestyi, ja josta Jeesuksen syntymäaika sitten selviää), mutta minusta on vain ylimielistä viisastelua ja pahansuopaa turhuutta taakoittaa tällä asialla niitä, jotka osaavat suunnata mielensä enemmän Jeesukseen itseensä kuin johonkin päivämäärään.

Kun emmehän me pääsiäistäkään taida viettää ihan täsmälleen oikeassa juutalaisen kalenterin mukaisessa täysikuun hetkessä.



Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Matilda

#11
Eilen tuli telkkarista dokumenttiohjelma, kuinka natsit yrittivät herättää henkiin sukupuuuttoon kuollutta alkuhärkää germaanisten metsästäjäurhojen riistaksi. Eihän se hanke onnistunut.

Tuli mieleen, että tämä alkuhärkä on varmaan sama eläin, joka Raamatussa tunnetaan villihärän nimellä. Alkuhärkä eli niinä aikoina myös raamatunmaissa, joten se on hyvin todennnäköistä. Joten informaatio tästä eläimestä elävöittänee raamatunlukua ja on siksi mielenkiintoista.

Alkuhärkä on siis nykyään sukupuuttoon kuollut, vimeinen eläin kuoli Puolassa niinkin myöhään kuin 1627, joten melkein pääsimme näkemään sen.
Tämä eläin oli hurja, kaukana nykynavetoiden kesylehmistä. Säkäkorkeus saattoi yletä kahteen metriin, painoa olla tonnin verran ja sarvet yli metrin pituiset. Luonteeltaan se oli äkkipikainen, hyökkäävä ja ihmisellekin hengenvaarallinen.

Villihärkä löytyy Raamatusta näistä kohdista:

Job 39:
12. Taipuuko villihärkä sinua palvelemaan, ja yöpyykö se sinun seimesi ääreen?
13. Voitko ohjaksilla pakottaa villihärän vaolle, tahi äestääkö se laaksonpohjia sinua seuraten?
14. Voitko siihen luottaa, siksi että sen voima on suuri, voitko jättää sen haltuun työsi hedelmät?
15. Voitko uskoa, että se palajaa ja kokoaa viljasi sinun puimatantereellesi?

Psalmi 29:6 Libanon hyppii niin kuin vasikka, Hermon kuin nuori villihärkä.

5Moos 33:17. (Joosefista) Uljas on hänen härkiensä esikoinen, sen sarvet ovat kuin villihärän sarvet; niillä se puskee kumoon kansat, kaikki tyynni maan ääriin saakka. Sellaisia ovat Efraimin kymmenet tuhannet, sellaisia Manassen tuhannet."

Psalmi 92:11. Mutta minun sarveni sinä kohotat kuin villihärän sarvet...


Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Matilda

Jokin aika sitten tuli televisiosta ruoka-matkailuohjelma, jossa näytettiin vanhoja perinnäistapoja.

Siinä oli miehiä, jotka näyttivät miten paimenet ennen vanhaan käyttivät sauvaa vuorenrinteeltä laskeutumiseen. Sauva lyötiin rinteessä alempana olevaan kivenkoloon ja sitten paimen hyppäsi sauvasta pidellen alaspäin. Se on kuulemma nopeampi ja turvallisempi tapa, vaikka hurjalta näyttääkin jyrkkää ja louhikkoista rinnettä laskeutua kuin kiipeämällä. Pitää tietysti osata, ei kannata äkkinäisen yrittää.

Tuli mieleen, että näinköhän Raamatun paimenetkin Mooses ja Daavid ja muut käyttivät sauvaansa vuorta alas tullessaan.
Lisää Matildan pohdiskeluja kaikkeen uskomiseen liittyvästä voi lukea täältä:  http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/

Maire

Mielenkiintoinen näkökohta.
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Seppo-Simeoni

Lainaus käyttäjältä: Matilda - 23.03.2017 13:55
[...] Kun emmehän me pääsiäistäkään taida viettää ihan täsmälleen oikeassa juutalaisen kalenterin mukaisessa täysikuun hetkessä.
Ei pidäkään viettää täydenkuun hetkenä. Pääsiäissunnuntai on kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai. Tämä ihan muistinvaraisesti, ja muistini ei ole yhtä hyvä kuin mopoikäisenä, jolloin myös unohtelin asioita.
(Luuk. 14:27) Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.