Kaikenlaista puhetta😉

Aloittaja Maire, 28.04.2017 15:59

« edellinen - seuraava »

Maire

Äiti viimeisenä vuotenaan ihmetteli, kuinka hänen lapsensa olivat niin vanhoja.  ::) Ei varmaan huomannut, että itsekin on vanhentunut. No mun vanhin poika täytti juuri 40 v, että minä olenkin sitten tosi vanha vaikka itsestä ei yhtään tunnu siltä. Monesta uudessakin asiasta olen kiinnostunut, kunhan kroppa ehtii perässä ;D
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Leena

Näin eilen Helsingissä Lidlissä kalatiskin ääressä henkilön, joka vaikutti vähän yli kuusikymppiseltä. Keskustelimme ja hän sanoi olevansa 84-vuotias. ja poikansa iäksi hän ilmoitti 63 vuotta.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Maire

#2
Eilen illalla, kun ajelin mökiltä kotiin, niin oli joku vanhaisäntä kulottamassa tien reunassa peltotillkkua. Ennenhän tuo kulottaminen oli tavallista, mutta nykyään tietääkseni pitää olla lupa.
Paikallislehdessä oli joku vuosi sitten juttu, kuin eräässä perheessä vanha emäntä oli kulottanut. Tuuli oli riistänyt tulen halinnasta ja vanhaemäntä tuli kulottaneeksi sitten vävyn autonkin. :o
Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.

Leena

Muistan lapsuudesta kulottamisen. Kun alue oli kylmentynyt, niin sinne kylvettiin naurista. Nauris oli todella herkullista raastettuna. Savolaiset sanovat sitä raastamista jälttämiseksi.
Jälttäminen siis tarkoittaa:  kun esim. lanttua veitsellä raavitaan,
tai muita juureksia silloin ne on hienoisessa muodossa, näin tekivät
äidit 50-60 luvulla kun pienille lapsilleen tuoreita juureksia syöttivät.
Omenaa voi myös jälttää.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Maire

Ps. 36:6 
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra.