Kristittyjen suhtautuminen juutalaisiin?

Aloittaja Mitämitämitä?, 02.03.2018 12:38

« edellinen - seuraava »

Mitämitämitä?

Itse olen melko pintapuolisesti tutustunut kristinuskoon. Haluaisin saada tähän asiaan selvyyttä.

- Mikä on kristittyjen suhtautuminen juutalaisiin? Tai millä tavalla kristityn pitäisi suhtautua juutalaisiin?
- Minkälainen käsitys kristityillä on nykyään yleisesti juutalaisista, ja mihin kristittyjen käsitys juutalaisista perustuu?

Aihe kiinnostaa koska kyseinen aihe on melko vaiettu ja nostetaan harvoin puheen aiheeksi. Olen myös kuullut tarpeeksi usein melko monelta ateistilta keskusteltaessa maailman tilanteesta, että: "ihan kuin tässä maailmassa olisi joku totaalinen Saatana joka vaikuttaa asioihin." Eli tilanne on se, että moni ateisti alkaa havaitsemaan jotain sellaista mistä Jeesukseen uskovat puhuvat. Mielenkiintoista. Monen ateistin mielestä tämä pahuuden alkujuuri näyttäisi johdattavan juutalaisiin. Tämä on joidenkin ateistien näkökanta. Seuraava kysymys onkin missä kristityt näkevät tämän maailman Saatanan?

Haluan tuoda esille joitakin huomion arvoisia asioita.

Joh. 8:39
He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.

Joh. 8:44-47
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden. Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko? Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.

Eli tässä Jeesus sanoo ketkä ovat Perkeleestä ja valheesta, eivätkä Jumalasta, eivätkä Aabrahamin lapsia. Jeesus sanoi nämä sanat fariseuksille. Fariseukset olivat juutalaisia.

Matt. 23:2-7
Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista. He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa. Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. He käyttävät leveitä raamatunlausekoteloita ja panevat viittaansa isot tupsut, he istuvat pidoissa mielellään kunniapaikalla ja synagogassa etumaisilla istuimilla ja ovat hyvillään, kun ihmiset toreilla tervehtivät heitä ja kutsuvat heitä rabbiksi.

Matt. 23:13
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät.

Myös uskonpuhdistaja Martti Luther kirjoitti kirjan: Juutalaisista ja heidän valheistaan, vuonna 1543. Hänen näkemys perustuu hänen omiin kokemuksiin juutalaisista.
Kirjassa mm. sanotaan näin:

Sivu 10
Olin kylläkin ajatellut, etten enää kirjoita mitään juutalaisista enkä heitä vastaankaan. Mutta koska olen saanut tietää, etteivät nämä kurjat ja parantumattomat ihmiset lakkaa houkuttelemasta meitäkään, se on, kristityitä, puoleensa olen julkaissut tämän kirjasen osoittaakseni, että minäkin lukeudun niihin, jotka sellaisia juutalaisten myrkyllisiä toimenpiteitä vastustavat ja että olen varoittanut kristityitä kavahtamaan juutalaisia. Minä en soisi, että kristityt antaisivat juutalaisten vietellä itsensä samaan kurjuuteen ja surkeuteen, missä nämä itse ovat. Mutta perkele on maailman jumala, ja missä Jumalan sanaa ei ole, siellä perkeleen on hyvä toimia, ei ainoastaan heikkojen vaan myös väkevien keskuudessa. Jumala meitä auttakoon! Amen.

Sivu 191
Siitä syystä meille kristityille ei pidä olla mikään leikin, vaan mitä suurimman vakavuuden asia etsiä tätä vastaan neuvo ja pelastaa sielumme juutalaisista, se on, perkeleestä ja ikuisesta kuolemasta.

Eli, Jeesus näki juutalaiset isästä perkeleestä ja n. 1500 vuotta myöhemmin myös Martti Luther näki juutalaiset perkeleestä. Miten nykypäivän kristittyjen pitäisi suhtautua juutalaisiin? Kysymystä ei voi pitää lainkaan epäolennaisena, jos halutaan tehdä selvä pesäero Jeesuksen ja Perkeleen välille. Nyky ajassa tahdotaan helposti mieltää kaikki yhtä tasa-arvoiseksi ja hyväksi, jossa tulemme siihen ettei Jeesuksella ja Perkeleellä ole eroa.

Tähän voisin vielä esittää juutalaisten pyhästä kirjasta Talmudista lainauksia kuinka he suhtautuvat ihmisiin ja kristittyihin.

Yebamoth 98a:
Kaikki ei-juutalaisten lapset ovat oikeudellisesti äpäriä, koska ei-juutalaiset ovat vain eläimiä.

Baba Bathra 54b:
Ei-juutalaisten omaisuus on kuin erämaa; joka tulee sinne ensin, saa sen.

Baba Kamma 113a:
On luvallista pettää ja huijata, jos oikeutta käydään ei-juutalaista vastaan. Juutalainen saa valehdella ja vannoa väärän valan oikeudessa saadakseen ei-juutalaisen tuomituksi.

Shabbath 116a:
Kristillisiä kirjoja [mm. Uusi testamentti] ei tule pelastaa tulelta, kuten ei myöskään rakennuksen romahdukselta, vedeltä tai miltään muulta joka ne tuhoaisi; kristittyjen kirjoja tulee polttaa; Uusi testamentti on kuin tyhjä paperi. ... Missään olosuhteissa ei saa mennä kristityn taloon.

Kaikkein oksettavimpia esimerkkejä en tuo nyt tässä esille, mutta tästä käy hyvin jo ilmi Talmudin hengellinen olemus.

Ja nyt se alkuperäinen kysymys: Mikä on nykyajan kristittyjen suhtautuminen juutalaisiin ja mihin se perustuu?

Loppuun voisin vielä sanoa tämän:
2. Kor. 11:14.
Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

Leena

Me pelastumme uskomalla Jeesukseen.Jeesus antaa meille syntimme anteeksi, kun tunnustamme ja pyydämme anteeksi.
Joh.3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Me emme pääse taivaaseen mitenkään muuten kuin Jeesuksen kautta. Jeesus on tie Isän kotiin.

Jeesus ei ollut juutalaisia vastaan. Abraham on meille uskon esikuva. Heprealaiskirjeessä sanotaan Abrahamista ja toisista, että he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata.

Fariseukset ja kirjanoppineet noudattivat lakia ja isien perinnäissääntöjä. Yhteentörmäys ei johtunut siitä,että he olivat juutalaisia, vaan siitä, että Jeesuksen julistus rakkaudesta, anteeksiantamuksesta ja parannuksen tekemisestä sai nämä ryhmät kiihdyksiin.

Jeesus toi mahdollisuuden pelastukseen,koska hän kuoli meidän puolestamme.
Kristisusko ei ole sääntökokoelma ja niiden noudattamista, vaan henkilökohtainen suhde Jeesukseen omana Vapahtajana.

Juutalaiset noudattavat Vanhaa testamenttia. Vanha testamentti ennustaa jatkuvasti Jeesuksen tulosta. Esimerkiksi Jesaja 53 ennusti 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää tarkkaan, millainen Jeesus on,miten hän ottaa kantaakseen kaikkien meidän synnit. Golgatalla Jeesus kantoi.

Roomalaiskirjeen luvut 9-11 kertovat Israelin pelastuksesta. Muista kansoista pelastukseen pääsevien määrä tulee ensin täyteen.

Raamattu kehottaa meitä rukoilemaan kaikkien ihmisten puolesta. Jeesukseen uskovien juutalaisten määrä on vielä pieni. Heille on kerrottava,että Jeesus on Vanhan testamentin ennustama Messias.
Israel tarvitsee todistusta Kristuksesta.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16

Jansku

Lainaus käyttäjältä: Mitämitämitä? - 02.03.2018 12:38
Mielenkiintoista. Monen ateistin mielestä tämä pahuuden alkujuuri näyttäisi johdattavan juutalaisiin. Tämä on joidenkin ateistien näkökanta. Seuraava kysymys onkin missä kristityt näkevät tämän maailman Saatanan?

Ja nyt se alkuperäinen kysymys: Mikä on nykyajan kristittyjen suhtautuminen juutalaisiin ja mihin se perustuu?



Toisaalta on sanottu myös että Israel on Jumalan silmäterä.

Sekä:

Ensimmäinen Mooseksen Kirja 12:3. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

Raamattu 1933,38